Munn- og tannpleie

10 vanlige misforståelser om morgenstellet av tennene

Bakterieveksten i munnhulen er størst om natten. Morgenen er tidspunktet for å angripe årsaken, slik at du kan sikre deg langvarig frisk pust de kommende timene. For mange har "munndeodoranten" SB12 blitt del av morgenstellet. Det finnes misforståelser som gjør at mange ikke får den friske pusten de ønsker. Her følger noen:

Publisert: 30. august 2016 kl 02:08

For mange har «munndeodoranten» SB12 blitt del av morgenstellet. Det finnes misforståelser som gjør at mange ikke får den friske pusten de ønsker. Her følger noen: 

1.      Tannpuss rett etter frokost

Spiser du litt frukt eller fruktyoghurt til frokost, frigjør du syrer som endrer pH-nivået på spyttet, og angriper emaljen. Pusser du tennene kort tid etterpå, vil det gjøre dette verre. Det er bedre å først skylle munnen med vann, bruke tanntråd for å fjerne matrester, og så pusse tennene tidligst 20 minutter etter frokost.

2.      Jo hardere, jo bedre

Børster du for hardt, skader du tannemaljen og tannkjøttet. Det er bedre å bruke et lett trykk. Du kan teste dette trykket med en kjøkkenvekt, der børsten ikke skal presse hardere ned enn 150 til 200 gram. Bruk en medium børste, eller – hvis tannhalsene allerede er skadet – en soft tannbørste.

3.      Puss alltid rødt til hvitt

Bruker du denne teknikken vil ikke busten komme under tannkjøttet. Det er derfor tannleger nå i stedet anbefaler den såkalte Bass-teknikken: Hold tannbørsten i 45 graders vinkel mot tannkjøttet, og gnugg den forsiktig frem og tilbake. Dette vil frigjøre matrester og plakk. La så tannbørsten rotere sakte rundt, og ikke la den stå for skjevt i forhold til tennene. (Utfyllende informasjon om teknikk finner du blant annet hos tannlegene på www.gladesmil.no).

4.      Tyggegummi fjerner behovet for tannpuss

Nei, tannpuss er viktig etter frokost. Det er den eneste måten du får fjernet matrester ordentlig på, samt fjernet plakk. Tyggegummi som SB12 boost kan imidlertid være et smart tillegg til tannpuss og bruk av tanntråd, siden det stimulerer spyttproduksjonen, og regulerer syrenivået, i munnen.

5.      Skyll godt med vann etter tannpuss

Hvis du gjør det, vil du også skylle bort de kariesprofylaktiske ingrediensene i tannkremen. Munnskyll som inneholder fluor, som SB12, er imidlertid perfekt å skylle med etter tannpussen.

6.      Te er skadelig for tennene

Spesielt sort te vil ofte forårsake stygge flekker. På den annen side inneholder den mange ingredienser som er bra for tennene, som for eksempel fluor og tanniner, som hemmer sukkerproduksjonen i spytt. Så nyt en kopp god te om morgenen, det er bra for tennene. Det samme gjelder melkeprodukter, som inneholder mineraler som styrker tannemaljen.

7.      Hvis tannkjøtt ikke blør er det friskt

Dessverre er det ikke fullt så enkelt. Hos røykere, for eksempel, vil nikotinet påvirke blodårene så mye at gjennomstrømningen av blod hemmes, og blødninger i gummene oversees lett.

8.      Tanntråd skader tannkjøttet

Du kan bare hindre betennelse i periodontale lommer hvis du pusser eller bruker interdentalbørster minst en gang om dagen sammen med munnskyll.

9.      Du trenger bare å gå til tannlegen hvis du har smerter

Gjør det vondt, har nerven allerede blitt sterkt skadet av tannråte. Derfor bør voksne ha en vanlig tannsjekk minst en gang i året. Barn og unge bør ha en kontroll minst to ganger i året. Dette vil bidra til å oppdage tannskader tidlig og gjør at man kan behandle dem effektivt.

10.   Brunt sukker er bedre for tennene

Akkurat som annen mat som inneholder mye karbohydrater, som for eksempel brød, forsyner brunt sukker bakteriene med mat. Det er derfor frokost bør ha lavt innhold av karbohydrater. Den bør i stedet inneholde sukkerfrie korn- og melkeprodukter.

 

Behandlingsformer for
munn- og tannpleie
Gå til toppen